Vesta Burman musiikintekijänä: Olen rauhallinen punkkari

Toimittajamme Jenna Alexa pääsi kyselemään kuulumisia herkältä laulaja-lauluntekijä Vestalta. Vuonna 1994 syntynyt Vesta Burman kuvailee itseään rauhalliseksi punkkariksi, vaikka tekeekin herkkää ja helposti samaistuttavaa musiikkia. Hän on siirtynyt Englantiin luovalle lomalle keräilemään akkujaan. Vestalta on ilmestynyt muutama single, ja hän haaveilee levyn tekemisestä.

Moikka Vesta, miltä sun maailma näytti tänään, kun heräsit?

Vesta: Aurinko paistoi, lenkkeily kävi mielessä, mutta väsymys iski heti takaisin. Tänään en jaksanut maailmaa, vaikka se olikin kaunis. Onneks aina ei tarvitse jaksaa.

Oot päätynyt Englantiin luovalle lomalle. Kummassa maassa tunnet olosi kotoisammaksi?

Vesta: Sijainnilla ei oo väliä, et mitä puuhaa. Ihanaa, kun tulin tänne selkeesti lomalle, enkä sitä oo mitenkään mainostanu. Suomi on mun koti, ja siellä on kaikki ystävät ja perhe. Omasta elämästä tarvii välillä lomaa ja etäisyys on siihen paras lääke.

Sulla on ilmestynyt muutama single, ja viime vuonna mainitsit City-lehden haastattelussa, että EP olisi tekeillä. Miten sen teko etenee nyt, kun olet päässyt Englantiin?

Vesta: Sillon, kun puhuttiin EP:stä, niin mulla oli eri yhteistyökumppani. Haastattelun jälkeen tilanne on muuttunut, sillä siirryin VILD-labelin riveihin ja mut otettiin avosylin vastaan. Martin Linnankoskelle avauduin tilanteestani, ja sitä kautta sitten sain bändin ja kaks uutta tuottajaa. Ei oo fiilistä, että olisin pulassa tai yksin, vaikka tää onkin mun oma sooloprokkis. Tuli tosi pelastettu fiilis, kun pääsin VILDiin.

Mistä saat helpoiten inspiraatiota? (Muiden musiikista, vai mahdollisesti joistain tuoksuista?)

Vesta: Mun harrastus on lauseiden keräily, että ehkä se on mun paras inspiraatio. Kirjotan hauskoja lauseita ylös ja käytän niitä myöhemmin hyödykseni. Niistä mä sitten etenen. 

Olit tuomaroimassa 7 STARS -kilpailun kuukausifinaalia Iloisessa Katupojassa Helsingissä, millainen kokemus se oli?

Vesta: Se oli ihanaa! Päädyin sinne ihan vahingossa, enkä edes tienny, mikä se oikeestaan oli ennen kuin pääsin paikan päälle. Jälkeen päin oli tosi voimakas olo, ja taisin löytää myös kutsumukseni: haluan olla Idols-tuomari!

Oletko tehnyt vastaavaa aikaisemmin?

Vesta: En oo kyllä missään ollu tuomaroimassa. En tiiä oikeen noista kilpailuista hirveesti ylipäätään.

Milloin tiesit tai tajusit olevasi musiikillisesti lahjakas ja pätevä?

Vesta: En mä vieläkään ajattele tai myönnä sitä, saatika ymmärrä. Mä en koe olevani muusikko, mä oon vaan tämmösessä tilanteessa tällä hetkellä. Oon kyllä saanu kauheesti kannustusta ympäriltäni, mutten oo nostanu itteäni millekkään frangille. Yläasteen maikat on kannustanu, tuulettanu ja kehottanu jatkamaan ja käyttämään mun ääntäni. Tää vaan tapahtu.

Minkälaisena laulaja-lauluntekijänä näet itsesi?

Vesta: Rauhallisena punkkarina, tai semmosena että mulla on omat jutut, joita mä selkeesti teen, enkä välitä musiikin säännöistä, koska en tunne niitä. En oo hirveesti opiskellu musiikkia, niin en oo tietonen niistä. Mä nään sen valttina, koska mulla on niin monta ovea auki sen suhteen, että mitä mä voin tehä mun musiikillani.

Ovatko sanoituksesi suoraan omasta elämästä mitään kaunistelematta, vai onko niihin piilotettu joitain kaksoismerkityksiä?

Vesta: Mun biisit on tarinoita, jokainen biisi on oma tarinansa joko elämäntilanteesta tai ajanjaksosta. Toki kaikki on mun kirjoittamia ja lähtökohtaisesti kertoo musta, mutta pyrin siihen, että niissä biiseissä on värejä. Haluun, että kuuntelija pystyy löytämään mun teksteistä itsensä.

Mikä on paras tai tärkein elämänohje, jonka oot tähän mennessä saanut?

Vesta: Vietä aikaa aina ihmisten kanssa, joita sä ihailet, jotka tekee enemmän ja paremmin ku sinä, koska ne myös kannustaa sua olemaan parempi ja tekemään enemmän, ne haastaa sua.

Jos saisit valita yhden edesmenneen (julkisuuden) henkilön, jonka kanssa saisit viettää 24 tuntia, kuka se olisi?

Vesta: Ensimmäisenä tuli mieleen Elvis, koska oon fanittanu sitä lapsuudessa, mutten valitse sitä. Mutsin faija, joka kuoli ennen kun mä synnyin, ja mua harmittaa, etten päässy koskaan viettää sen kanssa aikaa.

Mikä saa sinun sydämesi sykkimään? (What makes your heart beat?)Vesta: Rakkaus ja ihastuminen, sellanen rumpujen pärinä ja kemia, sähkö toisen ihmisen välillä.

Katso alta video Vestan kappaleesta Kevät.

Kuva: Obi Blanche